Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται παγκοσμίως μία μεγάλη αλλαγή της φιλοσοφίας της άσκησης, με την επικράτηση της λεγόμενης «Λειτουργικής Προπόνησης» (functional training). Αυτή η “νέα” φιλοσοφία παραμερίζει τα μέχρι τώρα στερεότυπα της κλασικής άσκησης.

 

Στόχος της είναι να βελτιώσει όλους τους παράγοντες της φυσικής κατάστασης (δύναμη, αντοχή, ευκινησία και ταχύτητα,ελαστικότητα).

Παράλληλα, επιδιώκει να καταστήσει τον ασκούμενο ικανό να ελέγχει το σώμα του-νευρομυική συνεργασία το οποίο θα πρέπει να είναι απόλυτα λειτουργικό ώστε να είναι σε θέση να αντεπεξέλθει σε όλες τις κινητικές απαιτήσεις της καθημερινότητας και του αθλήματός του.

Πώς  ξεκίνησε η λειτουργική προπόνηση;
Από την μια, η λειτουργική προπόνηση εξελίχθηκε με τα χρόνια μέσα από την επιστήμη της φυσικοθεραπείας καθώς και την συνεργασία όλων των επιστημών πλέον στον αθλητισμό. Οι φυσιοθεραπευτές και οι προπονητές φυσικής κατάστασης ,χρησιμοποιούσαν τις βασικές αρχές της λειτουργικής προπόνησης κατά τη διαδικασία της αποκατάστασης τραυματισμών. Ο συγκεκριμένος τρόπος θεραπείας-αποκατάστασης  ενσωματώνει διάφορες ασκήσεις που μιμούνται τις κινήσεις των ασθενών και των αθλητών στη καθημερινή τους ζωή και στο άθλημά τους με σκοπό να πετύχει λειτουργική ανεξαρτησία. Από την άλλη, όλοι οι αθλητές, σε ομαδικά και μη αθλήματα, τόσα χρόνια προπονούνταν μέσα από συστήματα Λειτουργικής Προπόνησης, τα οποία μιμούνταν τις αθλητικές κινήσεις και δεξιότητες του κάθε αθλήματος, ώστε να μην σπαταλούν άσκοπα ενέργεια και χρόνο σε ασκήσεις άχρηστες, και από την άλλη να προπονούνται κάτω από το πρίσμα της αρχής της εξειδίκευσης και της συγκεκριμενοποίησης των προπονητικών προσαρμογών, με σκοπό την μεγιστοποίηση της αθλητικής απόδοσης και επίδοσης τους.Π.Χ.Η ενδυνάμωση ενός αθλητή στον τετρακέφαλο με μηχάνημα τετρακεφάλου (leg extension) απομονώνει όλες τις αρθρώσεις εκτός του γόνατος ,στο ποδόσφαιρο και γενικά στον αθλητισμό δεν πρόκειται να συμβεί ποτέ αυτό γιατί στα  σπριντ,άλματα, αλλαγές κατεύθυνσης,σουτ,συμμετέχουν πολλές μυϊκές ομάδες και συνεργάζονται και αρκετές αρθρώσεις, με την λειτουργική προπόνηση και με μία πολυαρθρική άσκηση ,πετυχαίνουμε με την εκγύμναση του τετρακεφάλου,την συνεργασία των ανταγωνιστών μυών ,την ισορροπία, την ελαστικότητα των μυών , να προσομοιώσουμε κινήσεις γηπέδου και αθλήματος, να μειώσουμε τον χρόνο προπόνησης και να δουλέψουμε σε πραγματικούς χρόνους του αθλήματος κυρίως με την μέθοδο της κυκλικής προπόνησης.

Για να είναι αποτελεσματικό ένα πρόγραμμα λειτουργικής προπόνησης, θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει έναν αριθμό διαφορετικών στοιχείων(Σχοινάκια,τραμπολίνο,bosu, kettlebell,μονόζυγο,ασκήσεις με το βάρος του σώματος κ.α.)   που μπορούν να προσαρμοστούν στις ανάγκες ή τους στόχους του κάθε ατόμου-αθλητή ,να έχει ποικιλία ,για να προκαλεί το ενδιαφέρον και να έχει προπονητικό στόχο .

  • Να βασίζεται σε ένα ασκησιολόγιο εμπνευσμένο από την καθημερινή ζωή του ασκούμενου η το άθλημα του ,να περιλαμβάνει κινήσεις του αθλήματος.
  • Να είναι εξατομικευμένο – το κάθε πρόγραμμα θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένο σε κάθε άτομο ξεχωριστά. Κάθε πρόγραμμα πρέπει να προσεγγίζει τους συγκεκριμένους στόχους ενός ασκούμενου, με έμφαση σε δραστηριότητες που έχουν νόημα για αυτόν καθώς και στις αδυναμίες του. Θα πρέπει επίσης να έχει προσαρμοστεί το ασκησιολόγιο στα δεδομένα της υγείας του κάθε ατόμου, συμπεριλαμβανομένης της ύπαρξης ή του ιστορικού ενός τραυματισμού.
  • Να είναι ολοκληρωμένο – Θα πρέπει να περιλαμβάνει μια ποικιλία από ασκήσεις που επιδρούν θετικά στην ευκαμψία,ελαστικότητα,την ενδυνάμωση του  πυρήνα-κορμού, την ισορροπία, τη δύναμη και την αντοχή, με έμφαση σε πολλαπλά επίπεδα κίνησης, δηλ. οι κινήσεις να γίνονται και στα 3 επίπεδα του ανθρώπινου σώματος.
  • Να είναι προοδευτικό – το πρόγραμμα δηλ. να αυξάνει σταθερά τη δυσκολία της άσκησης ώστε να υπάρχουν και οι ανάλογες προσαρμογές.
  • Επίσης, να ενσωματώνεται στην άσκηση η χρήση αντικειμένων που χρησιμοποιούνται και στη καθημερινή ζωή,(σχοινιά ,ρόδες,άσκηση κόπανος κ.α.)
  • Οι ασκήσεις να εκτελούνται σε συγκεκριμένο πλαίσιο ευχάριστου περιβάλλοντος μέσα και έξω από το γυμναστήριο ,ανάλογα με το άθλημα ,στην θέση του καθενός (Τερματοφύλακας,στόπερ,φορ…).

ΓΙΑΤΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΠΡΟΠΌΝΗΣΗ στο γυμναστήριο???Γιατί ο ασκούμενος κερδίζει χρόνο ,δεν είναι μονότονη η προπόνηση όπως τα  μηχανήματα αλλά με ασκήσεις καθημερινότητας και διαφορετικές που διεγείρουν τον ασκούμενο, που ενδεχομένως έρχεται και λίγο αναγκαστικά μερικές φορές  και γυμνάζει το σώμα του κάθε ημέρα προπόνησης ,άρα γρηγορότερα αποτελέσματα, κάψιμο λίπους ,ενδυνάμωση κ.τλ.π.

ΓΙΑΤΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΠΡΟΠΌΝΗΣΗ ΣΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ??? Γιατί δουλεύουμε συγκεκριμένες κινήσεις ποδοσφαίρου η άλλων αθλημάτων, με τον πιο ωφέλιμο και παραγωγικό τρόπο με καλύτερα και γρηγορότερα αποτελέσματα σε επίπεδο δεξιοτήτων ,αφού μπορούμε να προσαρμόσουμε ποδοσφαιρικά στοιχεία τεχνικής και φυσικών ικανοτήτων ταυτόχρονα, έτσι η προπόνηση για τον αθλητή σε επίπεδο ψυχολογίας είναι αρεστή και όχι καταναγκαστική ,καθώς και σε συγκεκριμένο χρόνο με την μέθοδο της κυκλικής προπόνησης μπορούμε να πετύχουμε περισσότερους από έναν προπονητικούς  στόχους.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ Η ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ???Η μέθοδος της Λειτουργικής προπόνησης ,στοχεύει : Στην πρόληψη τραυματισμών,(Τραμπολίνο,bosu,ενίσχυση συνδέσμων και μυών αστραγάλου και γόνατος) στην βελτίωση φυσικών χαρακτηριστικών και δεξιοτήτων και στην αποκατάσταση πιθανών τραυματισμών ,στην ελαστικότητα των μυών ,στην εκγύμναση και προετοιμασία του σώματος ισομετρικά η με ήπιες κινήσεις μέτριας έντασης με λάστιχα ακόμα και πριν τον αγώνα.

Τρύφωνας Μποζιονέλος

Προπονητής ποδοσφαίρου, προπονητής φυσικής κατάστασης, κάτοχος UEFA A, Κ.Φ.Α

 

- Advertisement -